TaistoOrre sananvapaus on korkein arvo

Lakiluonnos valinnanvapaudesta

Lakiluonnos valinnanvapauslainsäädännöksi

Nyt kun Sosiaali-ja terveysministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle lakiluonnoksen niin kannattaa hoppuilijoille aivan aluksi todeta ettei tällaista lakia ole vielä olemassa!
Sitä voidaan kyllä tarkastella kriittisesti ja ainakin seuraavia kohtia. Käytän hyväkseni HUS:n Janne Aaltosen arviointeja(Husari 1/2017) ja omia pohdintojani.
Ensinnäkin on syytä muistaa että HUS on niin suuri ja erinomaisesti toimiva ettei sen tarvitse olla huolissaan kilpailussa ammattilaisista ja potilaista. Monelle muulle toimijalle saattaa tulla seinä eteen.
Aaltonen kertoo olevansa yllättynyt lakiluonnoksen yksityiskohtaisuudesta toteamalla"Ei taida olla mitään muuta palvelua josta säädettäisiin tällä tarkkuustasolla."
Saattaa olla hyvä ettei tulkinnoille jää tilaa, mutta saattaa olla että se jäykistää palveluita ja byrokratia kasvaa.

Sitten lakiluonnoksen pääkohtia:
1. Viranomaispäätöksiä vaativa toiminta jää luonnoksen ulkopuolelle(hyvä)
2.Koulu-ja opiskelijaterveydenhuolto jää ulkopuolelle.(kaksipiippuinen juttu)
3. Mikä on työterveyshuollon todellinen asema? Tarkoittaako se että yli miljoona kansalaista on eri asemassa ja miksi?
4. Asiakasseteli. Lakiluonnos lähtee siitä että sen ensimmäisessä vaiheessa ja maakunnille asetetaa käyttää sitä vähintään 15%:lla toimintamenoistaan .
Tarkoittanee että ostopalveluja on pakko käyttää ainakin tuon verran. Mihin palveluihin?
5. Pitkäaikaisesti palveluja tarvitseville tehdään henkilökohtainen budjetti, jolla potilas voi itse valita sekä palvelut että niiden tuottajat. Tämä tai koska sitä voitaisiinaloittaa on toistaiseksi hämärän peitossa. Aika tavalla riippuu siitä millaiseksi lainsäädäntö lausuntokierroksen jälkeen muokkautuu. Monet epäilevät jo nyt etteivät kaikki pysty tekemään valintoja. Kuka tai mikä taho ne sitten tekisi?
6. Lakiehdotus jättää maakunnille mahdollisuuden sulkea valinnanvapaus ne asiakasryhmät, joille integraation tarve on suurin. Siis joillakin asiakasryhmillä eli niillä jotka tarvitsevat monia palveluja, ei ole valinnanvapautta. Herää jälleen kysymys mikä taho on riittävän kompetentti tekemään jaon?
Kaiken kaikkiaan hirvittävän iso määrä kysymyksiä on ratkaisuja vailla. Kun käytettävä rahamäärä ei lisäänny saattaa se johtaa joidenkin palvelujen karsintaan. Peruspalveluiden saatavuus varmaankin paranee, mutta nykyinen peruspalvelujen toiminta on riittämätöntä  eli tarvitaan huomattavia toiminnan muutoksia jolloinka on todennäköistä että kustannukset nousevat.

Jään mielenkiinnolla odottamaan lausuntokierroksen antia.
Taisto Orre
Kaupunginvaltuutettu Hyvinkää

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Minua askarruttaa säilyvätkö asukaskohtaiset valtionavut muissa maakunnissa samalla tasolla, kuin Ahvenanmaalla.

Toimituksen poiminnat